GODISPÅSE!

– Fylld med äventyr, tips & inspiration!
Här i Valencia har temperaturen har pendlat mellan 14-30°, detta hastiga, oberäkneliga väderomslag mellan stekande sol och svarta regn moln lockade fram den elaka förkylningen. Så de senaste dagarna har jag legat I sängen utan ork och levt på honung/ingefära/citron te. Jag har inte funnit någon riktigt inspiration i mitt skrivande och har hellre låtit bloggen vara i ett par dagar. Jag vill inte skriva om hur ont jag har i halsen eller hur många gånger om dagen jag snyter mig. NEJ, som jag skrivit sen dag 1 så ska detta vara en rolig, inspirerande blogg.  Jag har däremot funnit massa skoj jag kan skriva om. Även pysslat ihop en sommarlista till er:

PSX_20160510_094511

Du kan även paddla kanot, klättra i träd, hoppa studsmatta, lära dig stå på huvudet,  plugga ett nytt språk, åka inlines, sola, leka i lekparken, åka till sunnevattenland eller lägga dig i poolen med en piña colada!

Möjligheterna är oändliga! ☆

Jag hoppas något utav ovanstående faller dig i smaken och att de inspirera dig till att komma på egna idéer! Jag är så taggad inför sommaren 2016 att jag snart spricker. Jag har så mycket idéer och planer, jag vet inte riktigt hur jag ska hinna med allt. MEN hellre för mycket än för lite!

KokosOlja!

….. Är en riktigt het produkt ute på marknaden idag och jag är helt såld! De absolut bästa med oljan är att den är naturligt och super bra för huden.
Du kan använda den som….
• Body lotion för hela kroppen inklusive ansiktet och även bra för dina intima kroppsdelar.
• Smink borttagning
• Återfukta dina hårtopparna, även super till hårinpackning.
• Solskyddsfaktor (15)
• Funkar även utmärkt som aftersun efter en lång dag på stranden.
•Matlagning som stekolja, men även som en smaksättare i en smarrig kyckling gryta

IMG_20160510_095028

Jag tror jag fick med allt!

Är du sugen på att resa runt eller jobba utomlands?  – Kanske sitter du i samma sitts som jag gjorde för några år sedan… Jag hade ingen att resa med, vännerna var upptagna med förhållanden, studier, barn, jobb och den ständiga oron inför framtiden. ..  Mitt tips till dig är, åk själv! Den friheten du kommer få uppleva, människor du kommer träffa, livserfarenheter du kommer få nytta av hela livet toppar allt!

Det finns även massor utav Facebook sidor du kan vända dig. Börja med att söka på resekompis eller backpackers så kommer du få upp massa olika alternativ och SIMSALABIM så har din resa börjat!

FB_IMG_1462873473694

Au pair är också ett himla bra alternativ för dig som inte vill resa ensam. Då har du ett säkert boende, fickpengar ,en kyl fylld med mat och en familj du kan vända dig till. Ska du ansöka som au pair så rekomenderar jag sidan :

https://www.aupairworld.com

Där lägger du upp ett presentation om dig själv om dina erfarenheter, förväntningar och krav. Du blir matchad med familjer som du sedan väljer själv om du vill skriva till eller inte. Sidan är kostadsfri, gå in och kolla vettja 👆  Även som au pair finns det massor av Facebook sidor du kan vända dig till. Jag har hittat alla mina vänner här i Spanien genom Facebook! Jag har träffat minst 20 au pairer genom Facebook. … Du kommer få vänner från alla världens hörn!  I sommar ska jag åka och hälsa på en i Polen, Österike står näst och även en Brasilien resa är planerad.

SÖTSUGET TAR ÖVER!

Är du lika mycket gottegris som jag, som gärna vill gå och tugga på något … helst hela tiden?  Då har jag lite snacks tips till dig:

Istället för den där godispåsen… Prova istället att göra en fruktsallad. Mango, annanas, jordgubbar, banan, blåbär, äpple, päron, apelsin. .. U name it! Vill du lyxa till de lite kan du hälla lite vaniljsås eller smälta lite mörk block choklad och ringla över frukten.

PSX_20160510_115027

Istället för chips påsen … Jag VET att det kliar i fingrarna när man går förbi den där j*kla OLW hyllan… MEN ta bara dippkrydda och gå sedan till frukt och grönt. Plocka på dig morot, gurka & paprika (Mina personliga favoriter) och glöm inte gräddfilen! Skär sedan upp de färglagda härligheterna till fina stavar och doppa i dippen, som ett chips. Mumms!

PSX_20160510_115003

Sugen på hamburgare men tänker alldeles för mkt på beach 2016?  Då vet jag något som jag tror faller dig i smaken…

PSX_20160510_113040

Här har jag använt mig av fullkornsbröd isf “hamburgebröd” Jag rostade brödet innan i stekpannan för att få de krispigt och gott. Jag har stekt broccoli,  morot och majs som ett smarrigt tillbehör. Du kan även tärna upp potatis för att komma närmare “pommes känslan”. Du kan själv välja om du vill steka grönsakerna eller gratinera dem i ugnen. Valet är ditt. Bon Appétit!

GLASS i stora LASS!

Till alla glassmonster .. Jag har 3 enkla toppen “recept” till er..

○ Stoppa en sked i en (vanilj) yoghurt och in i frysen. . (Ta en yoghurt som inte har allt för hög sockerhalt)

○ Mixa frusen (mango) i en mixer och vips så har du sorbet. Prova med andra frukter också!

○ Fyll ett glas med uppskurna frukter tex jordgubb, kiwi, annanas, mango de smaker som lockar dig mest. Häll sedan i vatten, avsluta med att lägga i en pinne, in i frysen 👇

PSX_20160510_112549

Happy Tuesday ✌

Leave a Reply

